CinemaTop10

CinemaTop10

A legjobb klasszikus Walt Disney rajzfilmek

2015. december 05. - CinemaTop10

waltdisneylogo.jpg 

Walt Disney kicsit mindenkinek mást jelent. Egyeseknek egy fantasztikus érzékel megáldott művészt, másoknak a mesét, megint másoknak az elsőrangú szórakozást. Az általa, majd halála után a neve alatt készített filmek, rajzfilmek mindenki gyermekkorát bearanyozták és aranyozzák még mindig. Ha még kicsi vagy, akkor most ismerkedsz velük. Ha már elmúltál olyan 20 éves, hát… meg van a kedvenc rajzfilmed, amely szent és sérthetetlen. Ha pedig már gyermeked is van, akivel esetleg most nézed újra ezeket a meséket, egészen más szemszögből tekintesz rájuk, és talán módosul a saját top listád.

Azon a listán nyilván rengeteg kedvenc helyet kap, ugyanis számtalan kiváló filmet köszönhetünk Disneynek, aki hatalmas utat tett meg a stúdiójával együtt a 20-as évektől napjainkig. A kezdetben folyton eladósodott álmodozó lassan jutott el a sikerig Mickey egér és Hófehérke révén. Majd halála után egy komoly válságba került a magára maradt stúdió, amely jóformán két évtizedig csak árnyéka volt saját magának a 70-es és 80-as években, hogy aztán egy komoly átszervezés és több évi munka után a csúcsok csúcsára érjen az úgynevezett Disney reneszánsz éveiben 1989 és 1999 között.

Nem mondom, hogy könnyű bármilyen listát is összeállítani ilyen meghatározó filmekről, úgyhogy senki se érezze megsértve a saját a kedvencét, így sokat gondolkodtam milyen szempontok szerint lehetne kiválasztani a legjobb tízet. Végül arra jutottam, hogy kritikailag kifogástalanak kell lenniük, amely alatt jól megírt történetet, stílust, pontosan megfogalmazott üzenetet és karakterfejlődést kell érteni. Mivel Walt Disney a legnagyobb filmes mesélő volt, igazi meséket kell látnunk, amelyek, mert Disney egyben a legnagyobb szórakoztató is volt, szórakoztatni is tudnak. Nos, e szigorú szempontok figyelembe vételével azt kellett megállapítanom, hogy nincs túlkínálat, mint amire számítottam. Igazából tíz film sem felel meg a 100%-os kritikai és szórakoztató/mesés faktornak. Ellenben az alább látható tíz film mindegyike maximálisan kielégíti valamelyik szempontot, és természetesen az első helyen végzők már mind a hármat. Köztük nincs is jelentős különbség, csupán annyi, hogy melyikük fokozza jobban e hármast.

Egyetlen fontos dolgot érdemes még tudni a listáról. Kizárólag a hagyományos, klasszikus rajzfilmek szerepelnek itt. Szóval a Pixar filmjei vagy a komputer animáció segítségével alkotott művek, mint a Jégvarázs ki vannak zárva. Őket majd egy másik listán, máskor nézzük meg. De most tényleg jöjjenek a legjobb klasszikus Walt Disney rajzfilmek!

 

10. Csipkerózsika, 1959

 original_sleeping_beauty_poster.jpg

Lélegzetelállítóan szép képeken keresztül követhetjük végig Csipkerózsika történetét, amely bámulatba ejtő szakértelemmel lett a vászonra varázsolva. Az impozáns animáció pedig nem is lehet véletlen, ugyanis a Disney az akkori legdrágább filmjét készítette el, de ezért cserébe egy olyan szín kavalkáddal átszőtt filmet festett, amely olyan akár egy gyönyörű festmény. Egyszerűen jó nézni, és végül már nem is tudott, hogy egy filmet nézel vagy egy festményt. A történet közben grandiózus magasságokba emelkedik, és lehet gyönyörködni és jól szórakozni. Demóna lopja a show-t mindenki elől a film egyik legszínesebb foltjává és az egyik a leggonoszabb Disney ellenlábassá válva. A kritikai oldal kissé meginog Csipkerózsika és a herceg elkapkodott románca miatt, de minden más bizonyítja, hogy ezt a filmet bizony valódi mesterek készítették.

 

9. Pocahontas, 1995

 5d8185e32aca887be3d05a6b947409da.jpg

A Disney reneszánsz egy meg nem értett darabja a bátor és okos indiánlányról szóló történet. A kritikusok teljesen jogtalanul bántják úton-útfélen, olyan dolgokért, amelyek egyszerűen nem illenek ide. Nem tetszik, hogy Pocahontas idősebb lett a valóságos alakjánál, hogy John Smith összetettebb lett az igazi John Smithnál, hogy a sztori pontatlanul követi a történelmi eseményeket, és még hosszasan sorolhatnánk ezeket a butaságot. Valóban igazak, csak ezek a kritikák elfelejtik, hogy egy filmmel van dolguk, amelynek nem feltétlenül az a feladata, hogy hitelesen adja vissza a történelmet, hanem az, hogy amit el szeretne mesélni, azt elmesélje. És hogy miről szólna a Pocahontas? Hát arról, hogy egy igazi nő megmutatja, hogy összefogással többre lehet menni, mint ellenségeskedéssel, és a különbségek nem állhatják útját a barátságnak és a szerelemnek. Pocahontasnak pontosan ezért kellett idősebbnek lenni, hogy a történet működjön, és bizony az működik is. Érett film, amelyet csak fokoz a rendkívül stílusos, éles formákkal és eleganciával dolgozó animáció. Egy remek szerelmi történet, amely inkább a felnőtteket szólítja meg, de nem felejtkezik el a gyermekek szórakoztatásáról sem.

 

8. 101 kiskutya, 1961

 one_hundred_and_one_dalmatians_movie_poster.jpg

Izgalom, cukiság és összetartás a tetőfokon Disney legkutyásabb filmjében. Az elvetemült Szörnyella de Frász kiskutyák bundájából kíván magának ruhát varrni, amihez kölykök tucatjait rabolja el. Szörnyella olyan szintű gyűlölet képes gyújtani, hogy legszívesebben az ember beugrana a filmbe és megtépné tollas haját. Horace és Jasper esetében nehéz eldönteni, hogy nevessünk vagy szánakozzunk a két lúzeren. Viszont a kutyusokért szurkolunk, és kis híján lerágjuk a körmünket izgalmunkban, hogy sikerül-e elmenekülniük. Ha fáznak, vagy ha éhesek azonnal rohannánk, hogy fedelet és ételt nyújtsunk nekik. De mindenekelőtt magunkhoz ölelnénk őket. Az érzelmeket magas fokon megdolgoztató film mindeközben karakteres mellékszereplők egész sorát vonultatja fel. Az animáció pedig a maga szögletes, elnagyolt, már-már durva kontúrjaival az egyik legstílusosabb Disney mesévé teszik a kutyás kalandot. Azon meg csak az ütődött kritikus gondolkozik el, hogy Roger és Anita, hogyan és miből fog etetni 101 kiskutyát, és hol fogja őket tartani, de ti ezzel ne is foglalkozzatok, csak izguljatok és szurkoljatok a kutyusoknak.

 

7. A Notre Dame-i toronyőr, 1996

 the-hunchback-of-notre-dame-1996-movie-poster.jpg

Az egyik legsötétebb Disney mese, amelyet valaha is készítettek. Nyomasztó és komoly, amely inkább az idősebbek számára tartogatja üzenetét az elfogadás fontosságáról. Mint már megszokhattuk egy Disney filmtől a karakterek nagyon kidolgozottak, de itt a gonoszt alakító Claude Frolló különösen kiemelkedő. Egyik oldalról gyűlöli a cigányokat, ragaszkodik a vallásos értékekhez, ám a másik oldalon ott van a csábítás Esmeralda, a cigány lány szerepében. Ez a viaskodás a testi vágyak és a tisztaság között, és ahogyan ez egy jellegzetes dal által és kifejező animáció révén be van mutatva, az egyik legösszetettebb Disney karakteré teszik a főbírót, és magát a filmet is.

A lenyűgöző animáció mellett sem lehet szó nélkül elmenni, amellyel Párizs és különösen a Notre-Dame megelevenedik. A katedrális egyszerre félelmet keltő, tiszteletet kiváltó, riasztó, mégis a menedéket és a reményt nyújtja egy őrült világban. Közben felsejlenek az igazi női értékek is, mint megannyi Disney rajzfilmben, amikor Esmeralda kimenti Quasimodot az őt kigúnyoló nép karmai közül a farsangi ünnep során, ezzel mutatva példát mindenkinek a nemesebb értékekből. Végül az egész történetet valami megfoghatatlan vallásosság és túlvilágiasság öleli, amelyet csak erősít a középkorias zene, helyenként igazán grandiózus hangokat megütve.

Nem könnyű darab a Notre Dame-i toronyőr, nem is elsősorban szórakoztató, de sokrétű, igazán súlyos témákat boncolgató film az emberi gyengeségről és gyarlóságról, és egyben az emberi nagyságról.

 

6. Hófehérke és a hét törpe, 1937

 snow_white_1937_poster.png

Walt Disney első és máig legnépszerűbb meséje, egy halhatatlan siker sorozat elindítója. A Hófehérke olyan szabályok és stílusok megteremtője, amelyek nélkül ma nem tudnánk elképzelni egyetlen Disney filmet sem. Elsősorban műfaji kevertségével éri el a sikert, hiszen a musical, a komédia, a dráma, a romantika, a kaland- és a horrorfilmek elmei mind-mind megtalálhatóak benne, egy tökéletes egyveleg alkotva egy végtelenül kedves történetbe csomagolva. Ám mégis a remekül megírt és megrajzolt karakterek viszik el a hátukon a filmet, főleg a hét törpe. Jellegzetességüket nemcsak a nevük fejezi ki, hanem bizony a film áldoz időt arra is, hogy megmutassa, miért is hívják úgy Morgót, ahogyan, vagy Vidort miért nevezik Vidornak, hogy a közönség kedvenc Kukát már ne is említsük. A gonosz királynő mindezek tetejébe minden idők legjobb Disney gonoszai közé lép, aki semmitől sem riad vissza, hogy a legszebb legyen e föld kerekén. Persze aztán ki lehet akadni azon, hogy a herceg miért viszi el Hófehérkét a törpéktől, miközben még csak meg sem köszönni nekik, hogy gondoskodtak a szerelméről, vagy, hogy a törpék miért élnek kirekesztve a társadalomból, de ezek semmit sem vesznek el a bájából. Szem nem marad szárazon, a rekeszizmunk keményen dolgozik, félünk és izgulunk, és valami olyasmit láttunk, amelyet tényleg úgy hívhatunk, hogy mese.

 

5. Pinokkió, 1940

pinocchio-movie-poster.jpg 

Ha a kritikai oldalról közelítjük meg Walt Disney második egész estés alkotását, akkor egy kifogástalan filmmel találjuk szembe magunkat, amely örök érvényű üzenetet fogalmaz meg a számunkra. Ennek a lényege az, hogy az élet mindig választási lehetőségeket kínál, és mi döntjük el, hogy egyiket vagy másikat választjuk. Ezek persze lehetnek rosszak, de lehetnek jók is. A film természetesen a helyes ösvény választására sarkall mindenkit, és elítéli a rossz, vagy inkább az egyszerű oldalt, amely a pénzt ígéri, de semmi többet. Ellenben a szeretet, a kitartás, a jóság és a bátorság mindig lehetővé teszik álmaink válóra váltását még akkor is, ha egy kis csillagfény is a segítségünkre van. A finoman szőtt szimbolika bemutatását rettentően hatásossá teszi Pinokkió ízig-vérig hiteles karaktere, aki egyáltalán nem hibátlan, és csetlik-botlik lenyűgöző utazása közben, hogy elérje célját, és igazi kisfiú lehessen. Mindezt pedig káprázatos animációval tárja a szemünk elé Disney, valamint egy remek mellékszereplő, Tücsök Tihamér segítségével.

Egyetlen egy hibája (már ha ez lehet hiba), hogy nagyon nehezen emészthető, és nem is igazán tud szórakoztatni. A kifinomultság, összetettség elnyomják a szórakoztató faktort, amely nem baj, de egy Disney mese esetében mégis csak elvárás. Gyerekeknek nem igazán ajánlott komplex tartalma miatt, ráadásul helyenként igen ijesztő is a kisebbeknek. Inkább a felnőtt közönség számára tartogat értékes pillanatokat. Csak figyelni kell, és cserébe egy felejthetetlen film élményt kapunk. Ha csak egy kicsit is tudná a gyermekeket szórakoztatni, bizony az első hely illetné meg, ám a könnyed pillanatok hiányának ellenére is olyan erős és olyan hibátlan, hogy az ötödik hely mindenképpen kijár neki.

 

4. A kis hableány, 1989

 the-little-mermaid-movie-poster-the-little-mermaid-18617517-1172-1790.jpg

A kis hableány a Walt Disney stúdió legsikeresebb évtizedének a nyitánya, amelyet nem alaptalanul illetnek a Disney reneszánsz elnevezéssel. A siker záloga olyan zseniális emberek találkozása volt, mint Howard Ashman, Alan Menken, Jeffrey Katzenberg, John Musker és Ron Clements, vagy Michael Eisner. Ők élesztették fel a legjobb Disney hagyományokat majdnem két nehéz évtized után. Az úriemberek visszahozták a történetekbe a musicalt és a remek mellékfigurákat, és ezeket meg is újították mind technikailag, mind zeneileg, mind történetszövés tekintetében.

A kis hableány azonban még óvatosan bánik az újdonságok legtöbbjével, például a komputer animációval, amelyet végül nem is használtak fel az alkotók, ezért kinézetében még a régi rajzfilmeket idézi. Ám minden más már valóban az új irányt mutatja. Howard Ashman és Alan Menken halhatatlan dalai, mint az Under the Sea felrázták az egész musical világát. John Musker és Ron Clements bátor, mégis hagyományos rendezése egy bájos és lendületes, valódi Disney történetet eredményezett. Jeffrey Katzenberg vasakarata pedig mindent összefogott, hogy egy kisebb csodának lehessünk a tanúi egy stúdiótól, amelyet a 80-as években már mindenki temetett. Kifogástalan, és minden perce szórakoztat. Nem túlzás azt állítani, hogy a Hófehérke és hét törpe után, a legjelentősebb Disney mese.

 

3. Az Oroszlánkirály, 1994

 the-lion-king.jpg

Sokszor megesik, hogy az élet felülírja a várakozásokat. Nos, erre az Oroszlánkirály tökéletes példa. A munkálatai együtt folytak a Pocahontas című filmmel, amelytől mindenki a sikerek sikerét várta, így senki sem kívánt az oroszlános történettel foglalkozni. A stúdió így másodvonalbeli, eddig Tv-s rajzfilmeken dolgozó animátorokat vetett be néhány veterán mellé, és láss csodát, mégis az egyik legsikeresebb Disney klasszikus született meg. Ám a film egyetlen, apró gyenge pontját éppen a másodvonalbeli animátorok munkája okozza, amelynek révén az animáció néha-néha úgy hullámzik, mint egy tenger. Vannak kifogástalan jelenetek, mint a gnú csorda vonulása a szurdokban, amely állejtően szép, és talán az egész Disney éra legjobb pillanata. Nem hiába dolgoztak csak ezzel az egyetlen jelenettel két évet. Máskor pedig egészen egyszerű, TV-s rajzfilmeket megidéző az animáció a háttérben látható állatok esetében, mint a méltán népszerű I Just Can’t Wait to Be King című dalhoz tartózó jelenetben. Ha éles szemmel nézzük a filmet, ez bizony feltűnő, még ha tényleg elhanyagolható hiba is. Ám ettől eltekintve egy fantasztikus shakespeare-i királydrámát kapunk a világ legjobb felnövés történetével, amelyet a felelősségvállalás fontossága fűszerez, illetve az élet örök körforgása, amely alól senki sem vonhatja ki magát. Egy olcsó, de igaz szófordulattal élve: az Oroszlánkirály király.

 

2. A Szépség és a Szörnyeteg, 1991

 beauty_and_the_beast_vhs_poster_1992.jpg

Igazi mesét láthatunk, ha a Szépség és a Szörnyeteget válaszuk. Elvarázsolt herceget és kastélyát, álmodozó leányt, kalandot, szenvedélyt, önzést, önfeláldozást, távoli tájakat, humort, és mindent legyőző, igaz szerelmet. Ezekhez társul a csodálatos animáció, a selymesen érzelmes és vidám muzsikák, és a remek történet kitűnő mellékkarakterekkel. A szörny alakja félelmetes, mégis látszik a szemében a jóság, hogy többre hivatott, amelyet Belle segít neki elérni, aki a legbájosabb Disney hercegnő. A mellékszereplők, mint a szenvedélyes Lumiere gyertyatartóként, a pontos és szabálytisztelő Cogsworth, mint óra, és a mindenkiről gondoskodó Mrs Potts, mint teáskanna remekül mutatják a film átgondoltságát és alaposságát. Velük vegyül a komorságba vidámság, a reménytelenségbe pedig remény.

Ráadásul a mozi bátran nyúl az új dolgokhoz is, hogy egy új szintre emelje az animációs filmgyártást. A báltermi jelentben a háttérhez használt komputer animáció ragyogó díszletet biztosít finom, szép és részletes kidolgozottságával. Az üzenete kristálytiszta; a szép külső itt valójában szörnyet takar, míg a rút külső alatt igazi szépséget találhatunk. Gaston volt az első, aki gonosz létére nem csúf külsőt kapott, hogy ezzel is hangsúlyozza a film a történet lényegét. Nem is lehet véletlen, hogy animációs filmként a történelemben először a Szépség és a Szörnyeteget jelölték a legjobb film Oscar díjára.

Nagy ívű, gyönyörű mese a szépség, a jóság és az emberi értékek igazi miben létéről, amelyben minden tökéletesen működik, és amely teljesen elvarázsol.

 

1. Aladdin, 1992

 aladdin_1992_poster.jpg

Ha felpattantál a varázsszőnyegre, kapaszkodj, mert már repít is végig a filmen szédítő sebességgel. Feszes történet buliba csábító dalokkal, és az egyik legjobb és legromantikusabb Disney számmal a The Whole New World-del. A szegény sorsú Aladdin története pazar látványvilággal tárul a szemünk elé, amelyet a komputer animáció fantasztikus kihasználtsága biztosít például a Csodák Barlangja lenyűgöző képeiben, vagy Agrabah városának bájos és finom formáiban a távolban kiemelkedő palotával.

A karakterek kapcsán nem is kell mondani, hogy elsőrangúak, akiket a köréjük font jelentéstöbblet emel fel igazán a magasba. Aladdin a jobb életről álmodozó ifjú, akivel nem lehet nem azonosulni. Jázmin, aki szabadulni szeretne a palotából. Jafar, aki a kelekótya szultánt akarja leváltani. Végül Dzsini, akinek hiába van fenomenális majdnem kozmikus ereje, mégis kénytelen egy apró lámpában élni, és mindenki kívánságát teljesítenie, miközben a sajátját nem tudja. Ez a gondosan felépített szimbolika nagyon jól fejezi ki a történet lényegét. Mindenki valakinek vagy valaminek a rabja, és bár van három kívánságunk, nem tudjuk meghazudtolni önmagunkat, és nem is biztos, hogy szerencsés kívánni. Bölcs meglátás.

Robin Williams mindenképpen megérdemli, hogy megálljunk a neve mellett, aki a film sztárjává faragta Dzsinit, és felhívta Hollywood figyelmét arra, hogy érdemes az animációs filmeket karakteres, híres színészeknek szinkronizálnia.

Az Aladdin kiváló, és egyetlen perce sem unalmas. A legszédítőbb, legkalandosabb Disney mese tele varázslattal, amelyet illik minimum 1001-szer látni!

                                                                                            Írta: Erős László

Képek forrása: itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt.

A ti top listátok, hogyan néz ki? Osszátok meg lejjebb bátran!

Aki még nem tette volna, kövesse a blogot, vagy dobjon egy like-ot itt a Facebook oldalra még több Cinema Top 10 listáért!

A bejegyzés trackback címe:

https://cinematop10.blog.hu/api/trackback/id/tr928140298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása